Meer bestellingen in je webshop: 9 slimme tips

Je wilt graag meer bestellingen in je webshop, maar hoe krijg je dat voor elkaar? MontaConnect geeft je graag negen slimme tips.

Wat maakt jouw webshop uniek? Waarom moet iemand bij jou kopen? Vermeld op de webshop jouw unieke waardepropositie. Denk daarbij aan: snellere levertijden dan de concurrentie, betere kwaliteit producten, gratis verzending & retour, meer specialisten (bijv. een hovenier die planten verkoopt), meer interessante merken, betere webcare, korting bij eerste aankoop, betere online beoordelingen of een breder aanbod.

Hanteer een goede prijsstrategie. Als jouw producten standaard 10 euro duurder zijn dan bij een concurrent, dan is de kans kleiner dat iemand bij jou bestelt. Doe daarom een concurrentieonderzoek en bepaal of je de juiste prijzen hebt ingesteld.

Implementeer goede e-commerce verzendsoftware, zodat een consument precies weet wanneer een pakketje arriveert. De gratis software van MontaConnect biedt allerlei koppelingen, waaronder met pakketdiensten die track & trace aanbieden. Vraag een gratis demo aan.

Werkt de webshop eigenlijk wel goed? Is het mogelijk om eenvoudig te zoeken? Kan een consument een ander afleveradres kiezen? Ontbreken populaire betaalmethodes? Stel, je ontvangt veel Belgische klanten, dan is het niet verstandig om alleen iDeal aan te bieden als betaalmethode, want Belgen gebruiken MisterCash en Bancontact. Controleer ook de werking van de website op mobiele apparaten. Veel consumenten bestellen tegenwoordig vanaf een smartphone. Jouw webshop moet er op mobiel top uitzien en goed werken. Kies bijvoorbeeld voor responsive design.

Bied jouw producten niet alleen aan via je eigen webshop, maar koppel ook met Bol.com, Amazon en andere platformen. Dit kan bijvoorbeeld met MontaConnect. Dit zorgt ervoor dat het aantal bestellingen flink toeneemt, aangezien veel consumenten direct bestellen op Bol.com en Amazon. Je kunt ook overwegen om te adverteren via Google Ads, bijv. Google Shopping, om meer klanten naar je website te trekken.

Breid de productpagina’s uit, zodat je zoveel mogelijk twijfels wegneemt bij consumenten. Laat een productvideo zien, plaats een uitgebreide (objectieve) recensie (a la Coolblue), toon meerdere foto’s (vanuit verschillende hoeken) en publiceer een FAQ-gedeelte (met populaire vragen & antwoorden over het product).

Maak het afrekenen zo eenvoudig mogelijk. Als een klant minder stappen moet doorlopen, zal het conversiepercentage toenemen. Maak het daarom mogelijk om te bestellen zonder een account aan te maken. Vraag niet teveel gegevens, zoals telefoonnummer of ‘Hoe bent u bij ons gekomen’. Kies voor automatische velden, bijv. na het invullen van een postcode wordt automatisch de straatnaam gekozen.

Focus is alles. Webshops met een te breed assortiment hebben vaak een lager conversiepercentage dan webshops met een smal aanbod. Schrap daarom producten die niet goed converteren of richt je met jouw webshop op een specifieke niche, bijvoorbeeld een webshop speciaal voor robotmaaiers in plaats van een algemene maaiersite. Je komt dan over als een specialist.

Doe je al aan retargeting? Verlaten mensen jouw webshop, dan wil je deze mensen op een later tijdstip opnieuw bereiken. Stel, een bezoeker heeft een blauw vloerkleed gezien – maar niet afgerekend – dan wordt hij de komende week vaker getarget worden met dit vloerkleed. Op andere websites ziet hij nog steeds dit product voorbij komen, tot hij het product wél gaat bestellen. Dit is de reden waarom je de schoenen van Zalando soms tientallen keren voorbij ziet komen: retargeting werkt!

Succes met je webshop!