5 verzendfouten om als webwinkel te vermijden

Als webwinkeleigenaar wil je natuurlijk graag groeien. Meer klanten, meer verzendingen, meer omzet. De kans op het maken van fouten neemt dan alleen ook toe.

Er zijn veel zaken waar je rekening mee moet houden om jouw orders in goede staat bij je klanten aan te laten komen. Het maken van een fout kan een duur grapje worden. Daarom zijn hier 5 veelgemaakte fouten die jij als webwinkel eigenaar wilt vermijden:

1. De zending niet volgens de eisen verpakken en labelen

Je klant blij maken met zijn of haar pakketje kan alleen als het product ook daadwerkelijk goed en veilig bij hen aankomt. Controleer daarom altijd wat de eisen van jouw vervoerder zijn, zorg dat de producten netjes verpakt zijn en je de juiste informatie op het label hebt staan.

2. Het retourproces niet uitgedacht hebben

Ook over het retourproces moet je vooraf nadenken. Je klant mag standaard 14 dagen na ontvangst van het product besluiten om deze terug te sturen. Nog te vaak gebeurt het dat webwinkels de mogelijkheid tot retouren verzwijgen of ze negeren het feit dat de verzendkosten terugbetaald moeten worden.

Doe je dit niet, dan kan dit je duur komen te staan. Je staat dan namelijk in strijd met de wet. De ACM (Autoriteit Consument & Markt) deelt boetes uit aan webwinkels die zich niet houden aan het herroepingsrecht. Je bent verplicht het aankoopbedrag én de betaalde verzendkosten terug te geven.

3. Onduidelijke communicatie

Heldere communicatie geeft duidelijkheid aan je klanten. Dat kan vaak het verschil maken tussen wel of geen aankoop. Geef daarom inzicht in hoe jouw webwinkel te werk gaat, zoals: levertijd, verzendkosten, cut-off tijd, retour opties en de voorraad.

Ook na het plaatsen van een bestelling moet je proactief blijven communiceren. Stuur updates over de status van de verzending, stuur een Track & Trace code en communiceer eerlijk wanneer er een tegenslag is bij de verwerking van de order. Maak het voor je klanten zo duidelijk en inzichtelijk mogelijk.

4. Gratis verzending aanbieden met minimale marges

Gratis verzending klinkt voor je klant ontzettend aantrekkelijk. Het kan zomaar de doorslag geven in het aankoopproces. Toch is het vaak niet haalbaar voor (kleinere) webwinkels om dit aan te bieden. De verkoopprijs moet worden verhoogd om nog winst te behalen, waardoor het minder aantrekkelijk is voor de klant. Maar doe je dit als webwinkel niet, dan blijven er minimale marges over op je verkopen. Gaat er ook maar iets mis in het gehele proces, dan maak je al snel verlies.

Wat je daarom vaak ziet, is dat gratis verzending wordt aangeboden vanaf een bepaald bestelbedrag. Het is zelfs zo dat consumenten om deze reden soms een extra product aan het winkelmandje toevoegen om toch aan deze drempel te voldoen.

5. Alles zelf (handmatig) willen doen

Als beginnende webwinkel zul je vooral handmatig bezig zijn met de verzending van je bestellingen. Aanmaken van pakketten bij de verzender, het overtypen van adresgegevens, retouren registreren: het is een tijdrovende en foutgevoelige klus.

Met MontaConnect wordt jouw werk een stuk makkelijker en je kunt er nu al gratis gebruik van maken. Daarbij kun je (afhankelijk van het abonnement) o.a.: zelf verzendlabels printen, e-mails in eigen huisstijl verzenden, pickbon genereren, Track & Trace aanmaken en meer!